نقدی بر سخنان وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات 
آقای وزير چه می خواهيد ؟
دهان گشاد يا گوش شنوا و ذهن خلاق
محمد امامی
اشاره :
سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز (5/10/1385) طی سخنانی در گردهمایی مسئولان روابط عمومی شرکتهای وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، به شدت به رسانه ها حمله کرد و تاکید کرد : مردم به رسانه ها اعتماد ندارند !

وی با تمجید از دولت نهم و کارآمد دانستن آن گفت : دولت نهم بلندگویی ندارد که بتواند صحبت های خود را بیان کند (!) . سلیمانی در عین حال گفت: دولت نهم شیوه نگرش به اداره جهان را تغییر می دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ایراد اتهام به رسانه ها ، اقدامات آنان را جوسازی و موجب به خطر افتادن امنیت ملی دانست و گفت: معلوم است که عده ای پشت پرده هستند که می خواهند جوی نا آرام ایجاد کنند.

وی افزود: نمی شود روی نور ، خاک ریخت ، نمی شود آمار و ارقام دروغی داد، این رسانه ها امنیت ملی را به خطر می اندازند، عناصری که در این رسانه ها قرار دارند، به تخریب افکار عمومی می پردازند.

سلیمانی همچنین خطاب به روابط عمومی های شرکتهای وابسته به وزارتخانه متبوعش گفت: باید این هیجانات را کاهش داده و از حوزه خود دفاع کنید. وی ضمن حمله شدید به رسانه ها در عین حال خاطرنشان کرد: دولت نهم اعتقاد دارد که به جای وارد جنگ شدن باید وارد کار شد و کارهای انجام شده، برنامه ها و تلاشها را به اطلاع مردم رساند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه دولت نهم دارای پارامترها و شاخص هایی است که در دولتهای گذشته وجود نداشته ، اظهار داشت: دولت نهم وابسته به حزب و گروه خاصی نیست، بلکه دولتی کاملا مردمی است.
آستانه تحمل خود را بالا ببرید

با گذری اجمالی به سخنان دکتر سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم ، این نکات به نظر می رسد:

آقای وزیر فرموده اند مردم به رسانه ها اعتماد ندارند اما ملاک مستند و شاهدی برای این ادعا ارائه نکرده اند و معلوم نیست اگر این ادعا صحت دارد چرا انتظار دارند اخبار اقداماتشان از طریق همین رسانه ها به آگاهی عموم برسد.

آیا تصور ایشان این است که با هجوم و حمله به رسانه ها و ایراد اتهام جوسازی و تهدید امنیت ملی ، می توانند به خواسته خود نایل شوند؟!

آیا آقای وزیر نمی دانند راه بهره گیری از رسانه ها ، تعامل سازنده سازمانها، روابط عمومی های آنها با رسانه ها و دستیابی به تفاهم است نه هجمه و ایراد اتهام ؟!

باید به آقای وزیر گوشزد نمود که رسانه ها و مسئولیتهای حرفه ای آنان ایجاب می کند با تامین نیازهای مخاطبان خودشان ، پاسخگوی این نیازها باشندو توقع استفاده ابزاری از رسانه ها توقعی بیجاست.

توصیه می کنیم وزیر دولتی که یکی از شعارهای او مهرورزی است، آستانه تحمل خود را بالا ببرند و از عدم انعکاس برخی اخبار مورد نظر خود و نیز انتشار برخی اخبار انتقادی از کاستیها، آزرده خاطر نشوند و با نگاه مثبت به عملکرد آیینه ای رسانه ها ، انتقادها را فرصتی برای اصلاح یا پاسخگویی بدانند.

البته اخبار رسانه ها نز باید مبتنی بر واقعیتها و منصفانه باشد و رویدادها همانگونه که روی می دهند انتشار یابد.

باید تاکید کنیم که انتشار بیش از حد و تبلیغاتی اقدامات دولت ، به طور حتم اعتبار رسانه ها را که مهمترین سرمایه اجتماعی آنان محسوب می شود، مخدوش می سازد. لذا تعامل منطقی سازمان و رسانه با نگاه منصفانه و به دور از تهدید و اتهام ، ضرورتی انکارناپذیر است.

نشانه مردمی بودن چیست؟

آقای وزیر فرموده اند دولت نهم شاخص هایی دارد که در دولتهای گذشته وجود نداشته و افزوده اند دولت نهم وابسته به حزب و گروه خاصی نیست ، بلکه دولتی مردمی است.

باید ضمن تقبیح روش مذموم سیاه انگاری گذشته و نادیده انگاشتن خدمات پیشینیان و دولتهای مورد تایید امام راحل و مقام معظم رهبری ، تاکید کرد در شرایطی که تشکل گرایی رسمی و تحزب یکی از ضرورتهای فرهنگ سیاسی جامعه ماست، حمایت احزاب شناسنامه دار بر حمایت باندها و جریانات بدون شناسنامه ترجیح دارد. ضمن این که چگونه ملاک آرای تکرار نشدنی و بی نظیر 22 میلیونی ، شاخص خوبی برای مردمی بودن دولت قبلی نیست ، اما ......؟!

آقای وزیر اگر به راستی همانگونه که اشاره کرده اید ، فکر می کنید تعداد گوسفندهایی که مردم در سفر به شهرستانها جلوی پای شما می کشند، ملاک مردمی بودن شما و دولت است ، باید گفت آری چرا که در دولت قبل قربانی کردن گوسفند در پیش پای وزیر منع می شد!

چراغی که به خانه رواست ...

آقای وزیر ضمن تمجید فراوان از دولت نهم و کارآمد دانستن آن گفته اند دولت نهم بلندگویی ندارد که بتواند صحبتهای خود را بیان کند و در عین حال گفته اید دولت نهم شیوه نگرش به اداره جهان را تغییر می دهد .

در خصوص میزان کارآمدی دولت همین کافی است که به آمار اخیر بانک جهانی اشاره کنیم . این آمار اشاره به این دارد که شاخص اداره کشور توسط دولت ایران نسبت به سال 2005 افتی فاحش داشته و نمره دولت ایران از نظر کیفیت اداره کشور از 31 به 26 رسیده و جایگاه ایران از این نظر در میان 14 کشور خاور میانه و شمال آفریقا رتبه دهم اعلام شده است.

حال باید گفت اقای وزیر؛ دولت نهم اگر شیوه اداره کشور را بهبود بخشد، ما از شادی کلاهمان را به آسمان پرتاب می کنیم ! لذا توقع و انتظاری برای تغییر شیوه نگرش به اداره جهان از ایشان نداریم! چرا که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!

سخنان هیجانی ممنوع !

ایشان در همان زمان که می فرمایند دولت نهم اعتقاد دارد که به جای وارد جنگ شدن باید وارد کار شد و کارهای انجام شده ، برنامه ها و تلاشها را به اطلاع مردم رساند، در عین حال شدیدترین حملات و اتهام جوسازی و به خطر انداختن امنیت ملی و تخریب افکار عمومی و وجود دستهای پشت پرده را به رسانه ها وارد می کند.

معلوم نیست با اینگونه سخنان هیجانی و حملات و تخریب ارتباط بین رسانه ها و وزارت ارتباطات ، چگونه انتظار دارند تا روابط عمومی های شرکتهای وابسته به این وزارتخانه ، که بعضا حتی از انتشار نشریه داخلی نیز منع شده اند، هیجانات را کاهش دهند و از حوزه خود دفاع کنند!

تایید یا تکذیب ؟!

آقای وزیر می گویند ما در مقابل ملت ایران متعهد هستیم و در مقابل پستی که گرفته ایم و امکاناتی که در اختیار داریم باید پاسخگو باشیم، اما در برابر پرسش افکار عمومی در خصوص کپی سیم کارت تلفن همراه و انعکاس آن در رسانه ها به شدت برآشفته می شوند و آن را ایجاد شده توسط یکسری عناصر می دانند!

ایشان در این زمینه به بی درایتی و ناکارآمدی وزارت ارتباطات در مدیریت افکار عمومی و همچنین تناقض تکذیب موضوع از سوی خود ایشان و تایید موضوع توسط شرکت مخابرات ایران هیچگونه اشاره ای نکرده اند !

البته در این خصوص اشاره آقای پاریاب دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در این گردهمایی کافی است در آنجا که می گوید : کپی سیم کارت مسئله ای بود که اگر واکنش مناسب نشان داده می شد ، به یک مسئله ملی تبدیل نمی شد .

تا دیر نشده از رسانه ها دلجویی کنید

اما پیرامون مواضع و دیدگاههای ایشان در مورد روابط عمومی باید به ایشان یادآور شویم:

روابط عمومی ؛ در عین حال که مدافع سازمان است، مردم داری از مهمترین رسالتها و وظایف این نهاد مدنی است. روابط عمومی از آنجا که رسانه ها را نهادی مدنی و واسط بین سازمانها و مردم می داند، تعیین باید و نبایدها و نکوهش و ایراد اتهام های ناروا به رسانه ها و برخوردهای تحکم آمیز را شایسته شان خود و رسانه ها نمی داند و ترجیح می دهد اختلافات و انتقادهای احتمالی و انتظارات متقابل را در تعاملی سازنده و فضایی مملو از صمیمیت و اعتماد متقابل به تفاهم برساند.

آقای وزیر ؛ آنچه شما از آن به عنوان جو سازی یاد می کنید ، می تواند به عنوان یک فرصت برای سازمان تلقی شود و چنانچه درست سیاستگذاری و تصمیم گیری شود، انتقادهای مردم و رسانه ها از کاستی ها ، می تواند تهدیدهای موجود را به فرصتی برای رشد و پیشرفت و تعالی تبدیل کند.

آقای وزیر بهتر بود به جای اینکه انتظار داشته باشید روابط عمومی ها یک دهان گشاد و بلندگوی بزرگ برای وزارتخانه شما باشند، انتظار داشته باشید روابط عمومی ها با محور قرار دادن و اولویت قایل شدن برای مردم داری ، به یک چشم بینا، گوش شنوا و ذهن خلاق برای مدیریت عاقلانه و عالمانه و صادقانه افکار عمومی و بحرانهای پیش رو تبدیل شوند.

به هر حال شایسته است تا دیر نشده با دلجویی از رسانه ها زمینه و بستر مناسبی را برای اقدامات اطلاع رسانی روابط عمومی های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم آورید.

یزدفردا

خبر مرتبط :

 وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات: قطع اينترنت چه ربطي به وزارت ارتباطات دارد؟


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا